vrijdag 4 mei 2012

Tussendoortje: het verkeer (2)

Wat, valt er nog meer te klagen?? Jazeker, maar om het voor jullie niet te lang te maken, heb ik het opgesplitst in twee delen. Dit is het tweede.
[lees HIER eerst deel 1]

[B] De categorie: verkeerssituaties (kruispunten)
Ik haat:
3) mensen die voorsorteervakken/andere weghelften in beslag nemen
Het is niet erg gevaarlijk (m.u.v. wanneer er een ambulance langswil) maar o zo irritant. De rijstroken voor rechtdoor zijn al bezet, dus gaat iedereen die ook rechtdoor wil maar stilstaan voor het groene licht van de rijstroken voor links- en rechtsaf. Gebeurt eigenlijk altijd en bij elk kruispunt. Behalve dat het sowieso asociaal is, zorgt het voor net dat beetje extra overlast omdat mensen die haast hebben constant blijven claxoneren in een kansloze poging toch nog af te kunnen slaan terwijl het licht nog op groen staat. 
Erger dan deze types zijn de mensen die het tegemoet komend verkeer blokkeren, door bij een verkeerslicht beide weghelften in beslag te nemen. Dat gebeurt o.a. wanneer voor henzelf het licht op rood staat, en voor verkeer uit tegenovergestelde richting ook, omdat nu kruisend verkeer even groen heeft. Dat betekent dus dat één weghelft niet gebruikt wordt. Vlug iedereen, vul die leegte! Licht springt op groen, en ooh.. shit, honderd mensen die tegelijk op elkaar afrijden en dus nauwelijks vooruit kunnen komen.
Of, nóg vervelender (ja, Hanoianen zijn experts in verkeershinder): Zelfde situatie - licht op rood, dus lege baan, dus bezetten die hap! Oh, wacht, verkeer van links of rechts dat af wil slaan? Eh, nee, geen rekening mee gehouden. Dan moet iedereen één voor één zich langs de tegenliggers af zien te wurmen, terwijl ondertussen de lichten al weer twee keer van kleur versprongen zijn. Stiekem hoop ik altijd dat een buschaffeur met een slechte bui er eens gewoon op in rijdt. 

 

















Gedrag zoals dit leid vaak tot het volgende:




N.B. - links en rechts stort zich hier later ook in.
2) mensen die per sé het kruisingsvlak willen bezetten
(Dit gebeurt zo nu en dan ook in Nederland. Ongelooflijk irritante egoïsten heb je overal...) Stel, het kruispunt staat helemaal vol met scooters en auto's, maar.. het licht voor jou baan springt op groen. Wat te doen? Karren!! Het licht staat op groen, dus aanrijden. Nee, je kan nergens heen, en ja, zo zorg je ervoor dat mensen van links en rechts ook nergens meer heen kunnen. Toch, geloof me, ook díe mensen zullen zodra hun licht groen wordt zich in de groeiende massa midden op het kruispunt proppen. Zo krijg je dus honderden mensen op een paar vierkante meter die allemaal een andere richting in willen, en elkaar geen centimeter ruimte gunnen. Blijkbaar willen ze allemaal liever dik een half uur zo blijven staan, dan vijf minuten wachten tot de weg vrij is. Als ik tegenwoordig op zo'n situatie stuit, sla ik altijd direct rechtsaf (hoef ik niemands pad te kruisen) en zoek een omweg. Vaak   ben ik dan alsnog eerder thuis dan wanneer ik was blijven wachten. 

1) de idioot die de verkeerslichten heeft ingesteld
Ik zal het toch toe moeten geven: irritante verkeerssituaties zijn niet altijd de schuld van de weggebruikers. Wel is het menselijke stommiteit. Het gebeurt bij verschillende kruispunten, maar jammer genoeg kom ik dagelijks langs twee daarvan, dus ik vind het absoluut vreselijk: onlogische verkeerslichten. Idioterie nummer één is het tegelijk groen geven van rechtdoor gaand verkeer en linksaf slaand verkeer uit tegenovergestelde richtingen. Toen ik hier net woonde kregen mensen in vier verschillende richtingen tegelijk groen. Recentelijk is dit een beetje aangepast: verkeer voor linksaf krijgt nu 5 seconden eerder groen. Dit helpt natuurlijk absoluut geen zier, want het betekent alsnog dat iedereen gedurende ruim een halve minuut tegelijk groen heeft, en iedereen probeert door elkaar heen te rijden.

[C] De Verkeerspolitie
Natuurlijk zeg ik 'de verkeerspolitie' alsof het één groep is, maar in feite zijn het twee of drie verschillende organisaties... -wacht, "organisatie" zou je de indruk kunnen geven dat ze georganiseerd zijn, laat ik het op 'groepen' houden- en deze groepen verschillen in uniform en werkwijze, maar nauwelijks in vaardigheid. Daarmee bedoel ik te zeggen dat de meesten niet helemaal goed bezig zijn.
                De laagste groep agenten is de 'civiele politie'; de CSDS (cảnh sát dân sự), in het groen.
Zij hebben vrij weinig authoriteit, behalve om mensen staande te houden en over te leveren aan de standaard verkeerspolitie. Op straat betekent dit dat ze ergens op een hoek staan te lanterfanten en enkel ingrijpen bij serieuze overtredingen zoals het veroorzaken van een frontale botsing ofzo. Zelfs dan heb je kans dat ze alleen op je af komen om je geld af te troggelen voor het niet uitschrijven van boetes. Ja, als je ze wat contanten overhandigd, mag je naar alle waarschijnlijkheid weer gewoon doorrijden. De goede mensen van de CSDS zijn ook degenen die ik noemde in het eerdere stuk over verkeer; zij stonden langs de kant van de weg rustig toe te kijken hoe tientallen gekken over de stoep scheurden in Carmageddon stijl ("100 punten voor die voetganger!").
                Dan hebben we de standaard verkeerspolitie; de CSGT (cảnh sát giao thông), in beige.
Zij zijn alom aanwezig, vooral bij kruispunten, rijden soms van die oude witte Honda motoren met een rode zwaailamp op een stokje, en doen zo nu en dan nog eens wat. Bijvoorbeeld plots de weg op lopen omdat ze iemand zien die geen helm heeft of met vijf op een scooter zit. Dan zwaaien ze met hun knuppel naar je en moet je stoppen. Vaak genoeg zie ik echter mensen met helm, alleen, en soms zelfs met spiegels op hun scooter, langs de kant staat praten met deze agenten, dus ik begrijp niet goed waar ze dan mee bezig zijn. Wel weet ik dat ze een talent hebben voor verkeer regelen, als je daarmee tenminste chaos veroorzaken bedoelt. In bovenstaande situatie [B]1 (onlogische verkeerslichten) staat er 's avonds twee verkeersagenten midden op het kruispunt om het allemaal nog wat erger te maken. Ik begrijp dat zij pogen iets goeds te doen, maar het maakt het er werkelijk niets beter op. Wat ze doen, is al het verkeer dat linksaf wil verzamelen in het midden van de weg, zodat het eerst het verkeer dat rechtdoor wil kan blokkeren, en daarna al het kruisend verkeer kan hinderen. Verkeer voor linksaf mag namelijk pas doorrijden als de lichten voor rechtdoor op rood zijn gesprongen, en dus de lichten van de dwarsstraat op groen. Een mooi idee, maar zodra je het verkeer voor linksaf laat stoppen, gaat iedereen die linksaf wil om alle anderen die stilstaan heen rijden om een "beter" plekje te bemachtigen. Dat dat plekje de rijbaan is van het rechtdoorgaand verkeer boeit ze niet. Chaos. Dan krijgt kruisend verkeer groen, en zoals ik eerder schreef betekent dat dat men direct (of nog eerder al) het kruisingsvlak op rijdt, ook al is deze niet begaanbaar. Nogmaals chaos. Zie visuele toelichting hieronder.
                Tot slot is er nog de 'dynamische politie'; de CSCD (cảnh sát cơ động), in donkerblauw.
Dit is de hard-core nachtdienst waar mensen serieus voor uitkijken. Zij rijden in tweetallen op donkere scooters/motoren,  en gebruiken deze zo waar niet om door de stad te touren, maar om overtreders te achtervolgen. Ook dragen ze een flinke gummi knuppel en -om onbekende reden- een AK-variant machinegeweer. Éénmaal heb ik deze agenten van dichtbij meegemaakt: toen ze mijn vriendin aanhielden omdat ze volgens hen geen richting aan had gegeven. Dat had ze wel, maar blijkbaar niet lang genoeg. Aangezien Dung netjes de voorsorteer baan had gebruikt -en richting aangeven in principe bedoeld is om het verkeer achter je, niet voor je, te laten weten wat je gaat doen- had ze haar aanwijzer uitgezet toen ze de bocht om ging. De CSCD stond een eind verderop in de straat die wij in gingen, en één van de agenten had  dus niet gezien dat ze richting aan had gegeven en gebaarde haar te stoppen. Nadat ze haar commandeerde 'fatsoenlijk' te groeten (d.w.z. als een militair) volgde een verhitte discussie over wat ze nu wel of niet gedaan had. Voor het eerst heeft Dung haar oom -ook politie, maar van hogere rang- gebeld om dit op te lossen. Dit was niet zomaar om er gemakkelijk vanaf te komen, want als ze echt fout zit geeft ze dat heus wel toe. Meer dan eens heeft ze een boete afgekocht bij een verkeersagent, maar deze avond had ze echter niets misdaan en hield voet bij stuk. De agent sprak even met haar oom over de telefoon, hing op, en eiste alsnog een betaling. Begrijpelijk ging Dung even over de rooie, en belde nogmaals haar oom om van deze agent af te komen. Uiteindelijk ging hij akkoord en liet haar gaan met een waarschuwing. Ik weet niet goed wat ik hiervan moet denken. Was het een goede agent, die niet wilde wijken voor de connecties van (wat hij oprecht zag als) een overtreder? Of was het een corrupte, die probeerde zijn salaris aan te vullen door dames te beschuldigen van overtredingen die ze niet gemaakt hadden, in de hoop dat ze liever wat contant geld overhandigen?

v.l.n.r.: de beoogde situatie, de eigenlijke situatie, het daarop volgende probleem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten